"Elaka" hästar

Tror ni att det finns hästar som föds "elaka"? Det tror jag även om jag aldrig stött på någon sådan individ så tror jag att hästar precis som människor kan födas elaka, de kan ha något medfött fel i hjärnan tillexempel.  Men de allra flesta tror jag blir sådana av sin omgivning, att de inte trivs och är missförstådda. En häst som behandlas illa kan bli antingen elak men oftast livrädd för människor.
Jag har aldrig ägt någon elak häst, temperamentsfulla ston har vi haft men inte mer än något hugg och att de markerat att de inte gillar täcken osv.
Däremot har jag träffat på och ridit hästar som varit riktigt knepiga som inte tvekade att både sparka och bitas, de kunde inte hanteras lösa i boxen tex och man fick alltid vara på sin vakt. Riktigt trist att ha en sådan häst, man vill ju ändå känna att hästen tycker om en och mår bra( på det sätt en häst nu kanvisa att den tycker om en). Jag kan inte hjälpa att undra varför dessa hästar blev på detta sätt, för de fick bra omvårdnad, kanske trivdes de inte att skötas av många olika personer, de kanske hade fungerat om de bara hanterades av en och samma person. Jag anser ändå att hästar som biter tillbaka vid en tillsägelse är relativt farliga, det är ju trots allt hästar men beter sig som rovdjur av något slag. Att en häst är lite allmänt tjurig vid sadling och ryktning som tillexempel hingsten Baloubet du rouet anser jag inte vara samma sak som en opålitlig och arg häst.
Appropå arga hästar så finns det få hästar som är så kända för sitt farliga temperament som travhingsten Wall Street Banker, många historier finns det om honom.
Har ni stött på någon riktigt elak häst?Tror ni att det går att ändra en häst som tex WSB?

Omständigt att ta hand om WSB:

Kommentarer
Postat av: olivia

D

2011-06-13 @ 16:45:36
URL: http://picqd.blogg.se/
Postat av: Emily - RYTTARDUON

Hard Tack sägs ju har varit en väldigt arg häst, men på den tiden vet man ju inte vad de gjorde med hästarna förstås. Men enligt historier så var han ju arg redan som föl/unghäst.

Jag tror som du att det säkert finns individer som kan vara rentav elaka av naturen men har själv aldrig stött på någon sådan.

2011-06-13 @ 16:53:10
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: sofia

Jag vet en häst som verkligen var elak. Han kastade av människor i rent nöje och attackerade en om man skulle hämta honom i hagen eller boxen osv! Han blev kollad av flera veterinärer och tränare som inte kunde hitta något anledning eller fysiskt fel på honom, så min kompis (som ägde honom) var tyvärr tvungen att ta bort honom när hon blev för stor för att rida b-ponny för han kunde ju inte säljas. Så synd verkligen, det var en sån GRYMT fin ponny! Hade kunnat gå hur långt som helst i både hoppning och dressyr :/

Tror han hade något fel i hjärnan för jag tror inte att en häst kan vara elak på samma sätt som en människa, och om den medvetet skulle göra något s.k elakt tror jag det har med fel hantering eller att den blivit dåligt behandlad att göra och att det går att träna bort. Men annars skulle jag gissa på någon störning eller tumör i hjärnan skulle vara orsaken.

2011-06-13 @ 17:36:21
Postat av: Pernilla

Vi hade en C-ponny som vi fick efter att hon flyttat runt i många stall men ingen vågat ta hand om henne ordentligt.

Hon var verkligen ILSKEN, hon bet, sparkade med båda fram och bak ben, tryckte in än i väggen, jagade än i hagen u name it. men hon var en ÄNGEL så fort du kom upp på ryggen!

Vi har ett väldigt litet stall där bara jag, min syster och mamma håller till. så vi gav den här hästen en chans iaf.

När hon kom kunde vi borsta lite på henne framme vid halsen om två stycken höll i henne i grimman. men efter mycket tid med henne började hon lita på oss mer och mer.. min syster kunde ta hand om henne helt själv efter ett par år och till slut kunde till och med andra barn komma in och borsta på henne, (med mycket försiktighet förstås) jag har tävlat mycket på henne upp till msv, en helt underbar häst..!

Hon blev aldrig en häst som älskar att gosa, men det går inte ens att beskriva utvecklingen från att hon kom till oss till att hon lämnade oss. Hon har gett mig och min syster SÅ mycket i våran ridning! allt handlade bara om tilit! :)

2011-06-13 @ 18:29:50
URL: http://pernillakranghed.blogg.se/
Postat av: sara

jag anser att ens reaktioner (både människor och djur) alltid har ett syfte, en människa föds inte elak, detsamma gäller djur, hjärnan är programmerad att betee och reagera på ett visst sätt och det beror förstås på hur man blir bemött och blivit behandlad, enligt mig föds man inte elak utan man blir elak

2011-06-13 @ 18:58:06
Postat av: Väljer att vara anonym

Du kommer ju känna igen min IP-adress, men jag hoppas att du kan respektera att jag vill vara anonym i mitt svar.



Min förra häst var ökänd i hela länet innan jag köpte henne. Ridskoleryttare som jag var då hade jag ingen aning om ryktena utan fick veta om dem strax efter första provridningen. Folk verkligen fruktade henne.:! Hon hade flyttats omkring mellan olika stall då ingen stod ut med henne en längre tid. Hon blev aldrig ledd in eller ut från hagen utan släpptes lös och den hage/box hon sprang in i först fick hon stå i. Alla utom en jag/min familj pratade med sa att vi borde springa åt andra håller när vi ser hästen, att hon var rent av livsfarlig och borde avlivas. "Djävulshästen" kallade de henne. En enda tjej vi pratade med sa att det var en fantastisk individ med så mycket potential, men att hon var så fruktansvärt misshandlad och oförstådd... Den enda personens åsikt var anledning nog för mig att chansa. Jag, som odödlig 15 åring, lekte, busade,red barbacka på och älskade hästen från allra första dagen.

En månad senare på en clinic kom en människa från närmaste stora stad fram och sa att hästen hade precis samma teckning som "Djävulshästen", och när jag svarade att det var hon var nästa kommentar "Det är inte riktigt rätt att droga en häst på det där viset bara för att folk ska tro att du tämjt den!"

Den hästen hade inte fått annat än ordentligt med hö och kärlek.



Jag hade hästen i flera år, och älskade henne mest av allt ända in i döden. Hon hade verkligen inte ett ont ben i kroppen, och blev ändå behandlad som något hemskt och otäckt bara för att människor inget förstår..!

Jag tror INTE att det finns onda djur, bara oförstådda, känsliga och rädda sådana...

2011-06-13 @ 21:11:51
Postat av: Caroline

Svar till väljer att vara anonym:

självklart får du vara anonym.

Nu menar inte jag ond som någon djävul men självklart finns det djur som föds som det är psykiska fel på, så är det med människor med, dessa kan då yttra sig som elaka. Det är inte för inte som beteckningen psykiskt störd finns.

2011-06-13 @ 21:29:30
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn conchos till ditt träns från Kyro Riding Gear

Jag tror inte att någon häst föds elak och inte att någon häst är elak! Jag brukar säga att "en häst är aldrig dum, det är människan som är det". Jag har en aggressiv häst själv, något som grundas i rädsla och osäkerhet, och många förstår inte just det, utan tror att hon är dum och vill straffa henne för att hon är rädd, vilket är vansinne! Alla hästar har olika personligheter, liksom vi människor, och de kan skadas mer eller mindre, precis som människor.

2011-06-13 @ 21:35:59
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Anna

jag har stöt på många sådana hästar,tyvär så har igen av dom gått att ändra på,många av dom hade säkerligen psykiska fel eller tumörer i hjärnan men jag tror inte dom var medvetet elaka utan var det pga av fel i hjärnan

2011-06-13 @ 22:41:28
URL: http://annashastliv.blogg.se/
Postat av: Jessie

jag HAr haft hand om sådana hästar. och nej, det går INTE ändra på dem. Inte heller är det en uppfostringsfråga, eller fråga om stallmiljö alla gånger.



Med anledning av Wall street banker alltså.

Sedan kan hästar vis aolika grader av humör, men det finns också de som är riktigt stenhårda redan från födslen. har stött på en fölunge som verkligen gjorde sitt bästa för att faktiskt slå ihjäl bde djur (katter, hundar, ankor och liknande) som den kom åt.



Någon av av avelshingstarna (inte den som var värst) hade ihjäl en skötare nere i Frankrike bla.

2011-06-14 @ 16:15:24
URL: http://teamjessie.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag tror att termen elak blir fel här. Hästar menar ju inte att vara elaka, de är arga eller ilskna, attackerar eller försvarar sig. Att vara elak skulle betyda mer tanke bakom det hela.



Vad jag känner till använder man medicinskt inom vården inte termen elak heller, inte ens på de som har medfödda hjärnfel som gör att de inte har normala känslor eller resonemang. (jag jobbar själv inom vården och för journalantecknignar över psykiskt sjuka, det är viktigt att använda rätt ord för mig därför kanske...)



Personligen så tror jag därav inte att hästar någonsin är elaka.



Jag tror heller inte att hästar utav naturen normalt set är aggressiva, det ligger inte i deras natur. Sedan uppkommer det exemplar som har fysiska eller psykiska fel, antinge medfödda (något som man absolut inte borde avla på då det borde vara mutationer som vi inte borde vilja föra vidare!) eller uppkomna som gör att de beteér sig agressivt.

Överlag tror jag att det är pga kroppsfel och felhantering.

2011-06-16 @ 02:40:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0