Ökända hingstar

Efter en liten diskussion med en annan bloggare så fick jag inspiration till det här inlägget. Nämligen om hingstar som är ökända för att lämna knepiga avkommor. Knepiga som i skarpa, nerviga, elaka ja vad det än är som inte är i positiv bemärkelse.
Jag har många gånger hört att hingsten D-day sägs lämna knepiga avkommor, vissa till och med knappt ridbara.
Även Briar sägs lämna många avkommor med nerv, sådan far sådan dotter/son, Briar är inte helt lätt själv vad jag förstått det som.
Landlord är en annan som sägs ge kapabla men knepiga avkommor, själv har jag bara ridit en avkomma e Landlord och den var snäll men väldigt stark och het.
Hingsten Farn sägs nedärva mycket nerv om han linjeavlas på mycket, Orianda har Farn 3 gånger i sin stamtavla så det verkar som att det stämmer;)
Även Nimmerdor kan bli för mycket av det goda om han finns för många gånger i stamtavlan.
Cardento har jag hört väldigt både och om antingen är de supersnälla eller rätt skarpa. Jag har bara ridit en Cardento avkomma, den var lite knepig ibland och kunde vara tittig och stanna ut sig.
Heartbreaker är en annan hingst som ska ge svåra hästar även Baloubet du rouet, Clinton, Pilot, Anart, ja det finns en hel del. Kanske därför Cornet Obolensky är som han är, hur tänkte dom när dom korsade Clinton-Heartbreaker? Ren prestation antar jag och ingen tanke alls på temperament. Även Corrado var enligt Franke Sloothaak inte helt lätt att rida. Så alltså har CO även en farfar som kan ha spätt på hans temperament.
Cornet Obolensky är lite obstinat:


Självklart så undrar jag då om någon av er har en avkomma till någon av nämnda hingstar och isåfall hur är den i temperamentet?
Någon annan hingst som ni har hört lämnar svåra hästar?

D-day:

Kommentarer
Postat av: Rebecca ♥

Min har ju Pilot som farfar och min tränare var jätteskeptiskt när jag berättad om stammen. Men hon är jättemild! Och hennes pappa Epilot var också om jag förstått det rätt (finns ej mkt info om honom då han dog ung) trevlig till sättet.



D-Day skulle jag inte vilja ha i stamtavlan, har bara sett galningar efter honom faktiskt ;)



När mamma och pappa var på Equitana pratade de med en från ett avelsförbund som sa att Nimmerdor lämnade väldigt skarpa avkommor, och då hade vi precis betäckt Epilotstoet med Aerline ;) Visade sig dock bli en lyckad kombo :)

2011-03-04 @ 20:22:55
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Joline

Vi har just nu en 4årig vallack efter Baloubet du rouet, som är hur snäll som hellst. Lite dumsnäll nästan, ganska lätt att man glömer att han bara är 4år.

Sen hade vi en vallack efter Cardento som också var väääldigt snäll, och ställde upp i alla lägen, trotts att han bara var 7år då. :)

2011-03-04 @ 20:27:22
URL: http://jolinenersater.blogg.se/
Postat av: sara

Min vän har en riktig fuxdam efter D-Day, riktig buse! :) Har precis som dig sett antingen eller från Cardento. Antingen jättecoola eller rätt knepiga.

2011-03-04 @ 20:39:15
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Bella

Jag har ridit en landlord-avkomma och hon var väldigt skarp. Både i boxen och vid ridning. Hon var väldigt svår att rida in och mognade sent. Men oj vilken hoppkapacitet hon hade. Hoppade hus...OM man hade henne på sin sida!



Baloubet är väl också känd för att lämna ganska speciella avkommor. Vet en avkomma som enbart accepterar en och samma ryttare. Hoppar med en väldig kapacitet och scoope men svår riden!



Min häst har Pilotblod och precis som "ryktet" säger att pilotblodet är så är min häst svår i munnen, inte helt lättreglerad på backen men har ett jäkla hopphuvud och hjärta!!



Jag skulle inte vilja ha en häst efter Robin Z. Tycker han lämnar hemskt fula avkommor som är grova och för det mesta hoppar helt utan rygg! Likaså skulle jag inte vilja ha en häst med Cortez blod i första led...det finns en hel del avkommor som är totalt tokiga och oridbara, stora och tunga. Men i andra led däremot verkar Cortez-blodet göra sig bra:)

2011-03-04 @ 20:42:04
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!

Min hästs far, Cagliostro, lär också ha en del knepiga avkommor (däribland min). Många verkar dock mycket värre ridmässigt.



Sedan har jag hört att Pentagon ger lite knepiga avkommor.



Håller med ovanstående om att jag inte heller skulle vilja ha Robin Z-blod i någon häst.



Mycket intressant detta!

2011-03-04 @ 20:55:06
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Matilda

Hästar efter Quite Easy brukar ju vara kända för att bocka. Stämmer dock inte på min för det mesta ;) men vet några Quite Easy-avkommor som gäärna bockar.

2011-03-04 @ 21:00:04
URL: http://Schmiderplaner.blogspot.com
Postat av: Åsa

Jag har en PommeRoyal avkomma, och i honom har Pilot blodet kommit ner på både gott och ont. Det är väldigt mycket humör och temperament i honom, vilket jag har hört att Pilot oxå hade. Ont i att när det inte passar så passar det inte, vilket han mycket (!) väl talar om. Gott i att han är en fantastik tävlingsindivid som går för fullt på banan och älskar att visa upp sig. Men det är det som gör honom så personlig och uttrycksfull, även för en valack :)

2011-03-04 @ 21:01:57
URL: http://yellowisthenewblack.blogg.se/
Postat av: Maja

CAREFUL säger jag bara - tacka gud att folk äntligen förstått att man helt enkelt inte ska avla på den hästen!



Landlord var ju jättepoppis ett tag, men efter några år började folk även där förstå att det inte var någon hitt...

2011-03-04 @ 21:06:14
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!

SV: Hon är ue. Ivigtut. Vet om en som har samma pappa o morfar och den är väldigt svår o funkar inte i ridning o de försöker sälja den till avel men de går inte heller. Så kanske ligger hos honom också?



SV2: Okej. Jag har en Mattes nu till Bellona. Använder inte korrigeringen, men tycker den är så bra. Har någon gammal mjuk med, men den gillar jag absolut inte likamycket. Vet du om det finns några billigare med tunnel likt mattes? Eller har de sådana även utan korrigering?

2011-03-04 @ 21:15:15
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!

SV: okej :) hur håller du dina fårskinnspaddar fina? mina blir slitna fram ganska fort, eftersom tyglarna väl skaver och så. tvättar du din eller borstar eller ngåot?

2011-03-04 @ 21:21:54
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Rebecca ♥

Angående tidigare kommentarer så har en vän till mig praktiserat på station där Pommeroyal stod och han var tydligen helvild, hon gillade honom inte ;)

Och Robin Z skulle jag heller inte vilja ha i stammen, mest för att han hade och nedärvde dåliga hovar. Ingen hov = ingen häst.

2011-03-04 @ 21:22:25
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Emma Elfstrand - hästblogg

cornet obolensky är så fin enligt mig, hoppar väldigt bra, men det hjälper ju inte när han är så svår i munnen osv som han är. Henrik von Eckerman red en avkomma efter honom i horse show, och han såg trevligare ut än c o tycker jag :) Är iaf ett intressant ämne och det stämmer i många fall.

2011-03-04 @ 21:23:08
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Linn

D-day har jag sett några avkommor efter och de var ingen hit att rida in precis. Pentagon är även det en hingst vars avkommor verkar kunna bli lite svåra. De jag träffat från Camaro verkar också vara lite speciella fast inte skarpa, utan mer lite nervösa och känsliga. Warsteiner ska tydligen också lämna skarpa och speciella avkommor. Men självklart finns det ju alltid undantag =)

2011-03-04 @ 21:32:08
URL: http://qaskiz.blogg.se/
Postat av: Caroline

Man har kanske lite mer koll på hopphingstarna... Men har hört från dressyrvänner att Flamingo avkommor är knepiga. Solos Carex avkommor ska vara speciella (han är ju numera kastrerad). Som jag sa till dig tidigare har jag själv bara erfarenhet av en Landlord avkomma; Han var verkligen speciell och hade lite för mycket snurr i skallen. Man kunde knappt leda honom på stallplanen utan att få sig en åktur, trots kedja. Han hoppade som tusan, men blev allderleds för pling-plong av det. Robin Z avkommor har jag också hört vara knepiga, likaså Cardento & Anart. Som någon sa tidigare har jag också hört att Quite Easy avkommor är kända för att bocka som tusan.

2011-03-04 @ 21:38:03
URL: http://littleworldof.blogg.se/
Postat av: Danielle

Jag brukar rida en 5 årig hingst e.cornet obolensy, han är hur trevlig som helst, väldigt lugn,trevlig i munnen och har ett väldigt bra psyke :)

2011-03-04 @ 21:41:37
URL: http://daniellenarberg.blogspot.com
Postat av: Anna

Roderik, underbara och tacka gud för att de finns. MEN de har nerv. Massor med nerv!



Har även hört att en del Stanfordhästar är lite kocko ibland. Jäkligt hårda i skallen..

2011-03-04 @ 21:45:54
Postat av: caroline

Anna:

ja Roderik hade jag glömt det har du rätt i han är väldigt ökänd för att lämna temperament OCH kapacitet:)

2011-03-04 @ 21:47:53
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Ulle

Min är e: Cardento och snällare,stabilare häst får man leta efter. Ställer upp i alla lägen och väldigt trygg i sig själv.

En kompis har oxå en e: Cardento,han är likadan.

Hade en valack e: Anart och han var väldigt knepig.

D-day skulle jag inte vilja ha i stamtavlan. En kompis hade en efter honom på prov och Gud vilken knäpp häst. Usch och fy,den åkte tillbaks efter en månad..

Väldigt intressant detta med stammar :)

2011-03-04 @ 21:49:49
URL: http://livetitun.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har hört att vissa Quite Easy avkommor ofta går sönder, har du hört något om det?

2011-03-04 @ 21:57:48
Postat av: karin

Har haft tiotalet helt olika Briarhästar hos mig på inridning och utbildning, och ingen av de har varit speciellt knepiga. Alla av dem har varit knepiga/tråkiga i munnen dock och det har jag hört av många med äldre briaravkommor med.

Bourbon verkar dock ha lämnat rejält knepiga hästar!

ALLA Borbonavkommor jag har haft att göra med har varit lömska och riktigt fula. Bourbon själv blev tydligen bara värre istället för bättre med åren också, elak som bara den att hantera. Warsteiner är ju också lite knäpp själv, därför är det rea på att betäcka med honom, haha. Så i år har vi fått en del vassa avkommor efter honom, många har tydligen betäckt med honom bara för att det varit billigt, smart...

2011-03-04 @ 21:58:59
Postat av: sara

sv. Det är ju förstås en definitionsfråga vilka bett som är skarpa och inte. Alla hävstågsbett är ju inte jätteskarpa, skulle nog vara svårt att införa ett sånt förbud, vart man nu skulle dra gränsen.



Vad kul då kanske vi ses där! :-)

2011-03-04 @ 22:11:30
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Animo ska ju lämna svåra och heta hästar.. Stämmer verkligen på min pålle iaf! haha :)

2011-03-04 @ 22:12:56
URL: http://jenniferbergstrom.blogg.se/
Postat av: Klara Dahlstedt

Vi har en Robin Z-avkomma i vårt stall och det är världens goaste häst verklgien! Hon har rätt stora hovar och huvudet är gigantiskt men hon ser ändå proportionerlig ut. Och hon hoppar med supermycket rygg! :)

2011-03-04 @ 22:18:30
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Josefine

Magini ska lämna hästar som blir ganska skarpa, men med mkt kapacitet. Själv har han gårr 1,60 hoppning. Exempel på avkommor: Briar, Okeanos, Magritte(alla tre har gått svår klass i dressyr)

Hade tt sto e. Magini på foder för ett par år sedan och hon var ganska skarp..men hoppade hus!

2011-03-04 @ 22:21:49
URL: http://josefinebreding.blogg.se/
Postat av: emelie behrmann

Emmerton är ju en hingst där de faktiskt avrådde att betäcka med om stoet va lite egensinnit då han hade lämnat en hel del skarpa avkommor. Dessutom va han själv väldigt stökig att ha att göra med.

2011-03-04 @ 22:51:00
URL: http://komkoma.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Jag har ett Briar sto som de inte är några som hälst problem med, super bra huvud :)

men kan nog hålla med om att munnen är lite knepig..

2011-03-04 @ 22:53:24
Postat av: Josefine

Kan du inte skriva om hingstar som lämnar ofta lämnar avkommor som är "trevliga" och inte så skarpa i humöret?

2011-03-04 @ 23:07:27
URL: http://josefinebreding.blogg.se/
Postat av: Tina - En blogg om mina dagar med hästarna

Jag vet att Quite Easy lämnar lite smått knepiga avkommor, som bland annat är rädda för att ha skrittäcke på sig..haha.. Har varit med om 3 st olika hästar som varit efter QE och som har varit livrädda och fått panik från skrittäcken..

2011-03-04 @ 23:35:33
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Maja

Sv; Jag trodde att han till och med tagits ur aveln pga att så många av hans avkommor blev 'problematiska', men det kanske han inte har?

Komiskt nog så blir hans avkommor väldigt 'careful', så pass att de blir skygga. Väldigt nervösa och otrygga som pga detta blir svåra att hantera.

Jag har stött på omkring 10 careful-avkommor från olika miljöer o ägare med lite olika hästhantering - alla har varit på det här viset.

På skolan hade vi två avkommor på lösdrift tillsammans med en massa andra bäbisar. Efter ett par veckors hantering kunde vi utan problem borsta alla de andra hästarna över hela kroppen, rycka manen och kratsa hovar o hela köret - men ingen fick komma i närheten av de två careful-avkommorna.

2011-03-04 @ 23:36:18
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Julia Tenland

Har en vän vars farföräldrar ägde en d-day häst. Väldigt nervig och sparkade olyckligt vis ihjäl hennes farfar.

Känner även en nu som äger en häst efter d-day och den är väldigt svår..

2011-03-04 @ 23:41:41
URL: http://ridestyle.blogg.se/
Postat av: Tania Aalto

Fast mycket beror ju också på vad man har på mödernet - vilket många verkar glömma. Så många hakar bara upp sig på vilken hingst de ska/inte ska ta efter och så "glömmer de" vad de har för stam på mödernet. Sen har jag ju även sett hästar med identisk, eller nästintill identisk stam som inte liknar varandra för fem öre vare sig exteriört eller till psyket. Så det handlar säkert lite om "tur och otur" också. :)

2011-03-05 @ 00:04:07
URL: http://www.stensholmen.tk
Postat av: Lotta Wassberg

Har träffat på en Baloubet-avkomma. Pappa upp i dagen, samma färg, samma stuk i kroppen och fantastisk kapacitet för hoppningen. Väldigt lik sin far i temperamentet också, jag vet inte var han finns idag men sist jag såg honom hade han skurit sönder hela sitt ansikte när han försökte bryta sig ur sin hingstanpassade box till grannhästen...



Dessutom tänkte jag tillägga att det ju också finns ponnyhingstar, hah ;) Vermont, svensk ridponnyhingst som använts rätt mycket och lämnat fina avkommor - han är rätt känd för sitt temperament också (minns jag inte helt fel så knipsades han för ett par år sedan, just för att han hade "för mycket av det goda"), har träffat ett par avkommor till honom och mycket riktigt - temperament så det både räcker och blir över!

2011-03-05 @ 00:33:38
URL: http://chawas.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vet en Briar som dödade en katt när den olyckligtvis låg och solade i dennes hage, och jag har hört talas om andra briar-avkommor som haft ganska dålig mentalitet. Cardento tror jag inte ger knepiga föl utan jag tror att avkommorna ofta får mammans mentalitet, eller en helt egen. Cornet obolensky skulle jag ALDRIG välja som hingst bara genom att se på honom. Snacka om jobb de fått lägga ner på honom! Men ser man på hans avkommor så skulle jag helt klart välja honom! På något sätt så lyckas han tydligen inte lämna vidare hans knepighet till sina avkommor, som tur är!

2011-03-05 @ 00:36:01
Postat av: johanna

Jag har haft en Magini-Anart mee otrolig ridbarhet men alldeles för mycket nerv.



Jag går mot strömmen och tar upp en hingst som jag enbart mött underbara avkommor efter, Loredes. Mjuka, vänliga och vakna. Skulle aldrig tveka att köpa en e Loredes.



En hingst som ger vakna men lite speciella och nerviga hästar är Camiell. Min hoppar hus och är väldigt fin på hinder men har mycket i huvudet ibland.

2011-03-05 @ 09:10:52
Postat av: Team norrlandsryttarna

Har hört mindre trevliga saker om Pentagon och Sandakhan, dock så beror ju en hel del på andra saker men har träffat båda delarna och de har inte varit helt lätta att ha o göra med :P

2011-03-05 @ 10:17:52
URL: http://teamnorrlandsryttarna.blogg.se/
Postat av: Jakob Ahlquist

jag red en häst som var son till Briars helbror Okeanos, den hade ganska mycket nerver men var hyfsat snäll när man red, dock var den knepig i boxen där den bockade osv. Min kompis hade en häst efter D. Day som var ganska knepig som unghäst vet jag.

2011-03-05 @ 10:49:31
URL: http://collbaz.blogg.se/
Postat av: Emily

Jag har bara hört gott om Briaravkommor, och Briar själv med för den delen. :)

Vore jättekul med motsatsen till detta inlägg med! Vilka som lämna avkommor med hög ridbarhet och trevligt lynne ^^

2011-03-05 @ 11:39:59
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har ett sto heartbreaker-lord calando-Ahorn. Ruggigt dominant o något stoig. Absolut inte tittig men mkt het o känslig vilket gör henne ngt svårriden. Men en väldigt rolig häst! Ångrar inte en dag att jag köpte henne!:)

2011-03-05 @ 12:07:22
Postat av: Helena

Jag har ett fyrårigt sto efter Cristallo som är en avkomma efter Cornet Obolensky. Har aldrig träffat en bättre häst till psyket.

Köpte henne när hon var tre och på denna tiden har hon ALDRIG blivit rädd för något. Går alltid först, lastade henne som treåring själv. Första gången jag klippte henne så rörde hon sig inte en decimeter, rider ut barbacka själv, brukar lägga vattenmattan över henne och gå när jag plockar in hinder osv.

Hoppkapaciteten kan man ju inte annat än älska. Men som någon annan tidigare nämner - genom att bara se CO så verkar det inte så lovande. Borde väl nämna att hon har Levantos 1 som morfar så på mammas sida är det hästar med väldigt bra psyke. :)

2011-03-05 @ 12:37:13
Postat av: Micaela

Även dressyrhingsten Jazz avkommor sägs vara såra. Dom bruna går ennu att irda, men fuxarna sägs vara hopplösa

2011-03-05 @ 12:40:13
Postat av: caroline

Helena:

Fast nu har jag inte sagt något om COs avkommor utan att han själv är en produkt av speciella hingstar och själv ärlite knepig. Har inte hört något negativt om COs egna avkommor:)

2011-03-05 @ 13:37:08
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag hade en hingst efter Heartbreaker-Burggraaf förut och han var helt fantastisk, väldigt snäll och lugn att hålla på med och kunde stå brevid ston i lastbilen. Han kunde såklart tända till ibland men det var bara att säga till honom så var han snäll sen.

Har också haft en en häst efter Robin Z som var supertrevlig och hoppade hus, inte världens bästa teknik kanske men hopphuvud och mycket hjärta.

Stanford däremot är en hingst som jag absolut inte vill ha i stamtavlan på en till häst. Min sexåring har honom som morfar och även om hon är en av de mest talangfulla och roligaste hästar jag suttit på så är hon halvgalen och väldigt svår i huvudet. Dom flesta andra Stanfordhästar jag sett har inte imponerat.

2011-03-05 @ 14:08:01
URL: http://emelielundqvist.wordpress.com
Postat av: Julia

Vi är uppfödare/hästförsäljare o vi har hästar och även sett från heartbreaker, cardento och pilot och vi letar efter sånna "fina" stamtavlor! Håller inte alls med om det du skrev om dem!! Har sett MÅNGA efter alla tre och inga är som du beskriver. Kan vara så att du/bloggaren kanske har ridit eller sett sånna hästar som blivit illa ridna? Vem vet men håller inte med om dem!

2011-03-05 @ 16:44:03
URL: http://daybydaybyme.blogg.se/
Postat av: Therese Andersson

Jag har ett sto e. Aston som har både Nimmerdor och Farn i släkten. Hon är en känslig men snäll dam, har lite idéer för sig och nerverna på ytan. Även sadeltvångstendenser. Hoppas dock att hon växer ifrån det :)

2011-03-05 @ 17:19:37
URL: http://aanderssontherese.blogg.se/
Postat av: sarakarlsson

de bästa hästarna måste ha mycket nerv! och de svåra hästarna är oftast dem som blir allra bäst! sen är det så att det är mycket lättaree att förstöra en bra häst med mycket nerv! därför får ofta stammen lida för att bra hästar hamnar i fel händer!

2011-03-05 @ 18:07:36
URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com
Postat av: Olivia

Jag har för mig att jag har hört att Sandakan har gett avkommor som är lite kocko. Man ser ju ganska mycket hästar efter Baloubet och oftast då ser dem lite heta och svårridna ut på banan.

2011-03-05 @ 18:38:45
URL: http://oliviasandelin.blogg.se/
Postat av: Jo

Jag har börjat rida ett sto efter cardento, fin, men väldigt tittig och gör det som passar henne, men grym i hoppningen, men vad gör inte folk för att få bra hopphästar? :)

2011-03-05 @ 20:19:28
Postat av: Kristine-Uppfödare

Eftersom jag är uppfödare tycker jag att det är jättekul det här med hingstar och välja hingst till sina ston. Har ju en salig blandning av hingstar på mina hästar och i år har jag valt två relativt unga hingstar. Zorro e.Clinton tror jag kommer bli väldigt häftift. Zorro vann ju 7-årschampionetet för inte så länge sen. Och sen Bravour e. Cornet Obolensky. Sen har jag tre hästar som är e.Lasandos och två av dom är väldigt på tårna men väldigt skarpa och hoppar som gudar! Man kan inte få allt:))Men det är det som är så roligt med avel.

2011-03-05 @ 20:52:38
URL: http://ryttarmamman.blogg.se/
Postat av: Ida

Tycker det är märkligt att de är en del som gnäller på en hingst som Robin Z, han är Sveriges bästa hingst, han har lämnat mest svårklass hästar i hoppning än någon annan i sverige, ändå har han inte betäckt flest ston.

Jag har sett flera avkommor, de har säkert ni med eftersom Mynta, Flippan och över 60 andra svårklass hästar... Märkligt att han kan vara en så "dålig" hingst?!

Visst vissa är lite speciella men en del har verkligen blivit något, synd att han inte gett fler än endast 3 godkända hingstar, Ronaldino H är en av dem...



Landlord har jag väldigt dålig erfarenhet av ridmässigt, hade en unghäst som inte alls var kul att sitta på.



Roderick är en hingst jag INTE skulle betäcka med eller köpa en häst med den fadern eller morfadern...



Många hästar som är lite speciella blir de bästa... Det handlar bara om att kunna rida..

2011-03-05 @ 21:17:42
URL: http://idasjansson.blogspot.com
Postat av: Mli

Jag har ett 7årigt sto e. Dardel ue. Tamburin och båda har ett hetsigt temperament vad jag har hört. Det märks inte så mycket på mitt sto förutom att hon har blivit lite nervig de senaste 2 åren och kan vara tjurig i boxen och ibland vid hantering :)

2011-03-05 @ 21:46:25
URL: http://mlishastblogg.blogg.se/
Postat av: Caroline

Vad man har för erfarenhet av oilka avkommor beror just inte bara på omständigheter men också på ens egen utbildningsnivå som ryttare. Är man i toppsporten klarar man antagligen av de "knepiga" hästarna och ser inte den där "speciellheten/andra växeln" som ett problem utan snarare som något hästen måste ha för att gå de större klasserna eller GP.



Men som de flesta är här, som läser den här bloggen, så är det ju hobbyryttare. Och då söker man efter annat hästmaterial än det toppryttarna letar efter.



Det är ju viktigt att skilja på dessa två grupper. Sedan så klart finns det otroligt många duktiga ryttare som jobbar med hästar professionellt (eller bara rider väldigt bra på medelvår/svår nivå). I tex försäljnings stall. Där om någon plats ser man olika individer med olika härstammning. Det är för mig i alla fall mycket spännande att höra vad de tycker om ämnet.

2011-03-06 @ 08:44:07
URL: http://littleworldof.blogg.se/
Postat av: Tina

Har en -08 efter Hermes - D-Day - Stanford, Och änsålänge har jag varken märkt av varken D-Day eller Stanford blodet i han. Hoppas att jag har tur och han fortsätter så. Ska bli spännande och se hur han beter sig när det blir mer "ridning".

Har inte så mkt erfarenhet av D-Day hästar, men har träffat ett antal efter Stanford som vart knäppa.

Även flertalet Briar avkommor som vart framförallt buffliga och "respektlösa".

2011-03-06 @ 10:28:43
URL: http://flixxen.blogg.se/
Postat av: Caroline

Sv: Jag tänkte nog mer ridmässigt, att det är lättare för toppryttarna att klara av dessa hästar än för normal ryttaren. Sen så klart är det svårt med handteringen på backen; Är en häst elak i boxen är det inte kul för någon och inte lätt för någon. Självklart märker elitryttarna svårigheterna, men som du säger vet de kanske hur de ska lättare lösa problemen eller är villiga att jobba med dessa problem för de ser vissa andra kvalitéer som hästen har och anser att den är värd att satsa på.

Och som du säger är ju den bästa läromästaren en häst som är lite knepig och svår. För man blir ju då tvungen att lära sig/hitta lösningar osv. För mig var det den där Landlord hästen den bästa läromästaren för mig, vid handtering på backen. Var tvungen att läsa av honom och situationen snabbt, hela tiden för att själv inte bli skadad. Inte kul att stå i vägen för en 600kgs häst ;). Summan av kardemumman; Det är inte lätt för någon. Hästar och ridning är svårt. Men ju bättre man blir dessto snabbare kan man hitta lösningar.

2011-03-06 @ 10:33:26
URL: http://littleworldof.blogg.se/
Postat av: Sofia

Har sett flera knepiga Chess avkommor..

2011-03-06 @ 10:38:16
Postat av: Erika

Intressant inlägg!

Jag köpte nyligen en insutten 4-åring e. ELMSHORN, och har sedan läst lite om att hans avkommor kan vara lite svåra. De blir ofta bra, tuffa tävlingshästar, men kräver rätt mkt jobb.

Stämmer bra på min än så länge. Hon är otroligt smart, tuff och lättlärd. Men måste aktiveras väldigt mycket, annars hittar hon på bus och blir störig att rida.

Har träffat på Briar avkommor - usch... Pilot-mkt trevlig, Cardento kryllar det ju av, de verkar snälla men lite tittiga.

2011-03-06 @ 12:00:01
Postat av: a

Nu är det ju ganska många år sedan han var verksam men Alpen Fürst gav en del avkommor som gick lika bra på två ben som på fyra. Jag har en sån :) Underbar kille men det tog många år innan vi var överens. En riktig enmans-häst. Tillåter inte många, utöver mig, att sätta sig i sadeln. Dock snäll som en hundvalp på marken!

2011-03-06 @ 20:37:09
Postat av: N

Har ett sto efter D-Day som är alldeles underbar. Hon går Msv dressyr och 1.10m hoppning. Upplever att många D-Day hästar har varit sena i utvecklingen vilket kanske har fått de att uppfattas som svåra. Visst har hon temperament (hon är ju sto) men är aldrig avsiktligt dum, bara lite het. Dessutom världens snällaste i stallet och på tävlingsplatser. Har på senaste år sett många D-Day avkommor ute på dressyrbanorna och ibland på hoppbanorna.

Ang Quite Easy så kan jag bara skriva under på att han ger riktiga bockmaskiner till avkommor.. Men hoppa kan dom!

2011-03-07 @ 08:43:29
Postat av: Charlotte Willen

Therese Andersson: Jag har också haft en efter Aston (nimmerdor-pilot bakom, Argentan på mammmas sida) Som var väldigt speciell- sadeltvångstendenser och väldigt mötesrädd!! men med otrolig kapacitet och nästan övermodig i hoppningen. Kunde hoppa studs i kombinationer istället för att stanna om det blev trångt..

2011-03-07 @ 08:55:11
URL: http://aspect.bloggplatsen.se
Postat av: Yasmine

Jag håller med om vad som skrivits om tidigare hingstar, kan bara inflika med en hingst som lämnat BRA temperament: Feliciano! Hur underbara avkommor som helst! (temperamentsmässigt alltså, sedan finns det mer att diskutera där) Fille själv är en riktig gulleklimp, skulle gärna använda honom om jag hade ett passande sto.

2011-03-07 @ 11:04:57
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: Camilla

Jag jobbar i unghäststallet på VDL Stud i Holland där vi mest har hästar från VDL-hingstar. Det hade varit roligt om du skrev ett inlägg om deras hingstar :)

2011-03-07 @ 21:42:33
URL: http://http://camillaalmstrom.blogspot.com/
Postat av: Lindha

Jag har en valack efter D-Day, som är helt underbar. De finns inget elakt i den hästen, och man kan lita på honom till 120% i alla situationer.

Han är tävlad upp till St.George dressyr och en underbar häst på alla vis. Så visst finns de D-Day avkommor som trots allt är trevliga ;)

2011-03-08 @ 12:44:04
URL: http://lindhadressyr.blogg.se/
Postat av: Lindha

Sv; Absolut :) Men det är lite kul att se vilka erfarenheter folk har efter dessa "ökända" hingstar, för mestadels ser man ju att många är skarpa och knepiga. Men ett jätte intressant inlägg!

2011-03-08 @ 13:00:03
URL: http://lindhadressyr.blogg.se/
Postat av: Magda

hade en briar avkomma förut som var väldigt lnepig i huvudet och man fick verkligen göra allt på hennes villkor men när jag fick henne med mig så hade jag en häst som hade hoppat över ett stup för mig om jag hade styr henne mot det. så tror att dom kan vara välldigt knepiga men om man får dom med sig så har man toppen hästar :D

2011-03-08 @ 18:08:04
Postat av: sarah

Jag har en valck E: Troll som kan vara lite skarp ibland men är oftast SUPERSNÄLL. Har även hört om andra troll hästar som bara helt plötsligt kan ställa sig upp och hålla på men som i övrigt e skitsnälla.

2011-03-09 @ 20:25:05
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: Malin

Har hållt på en häst som var efter D-day som var riktigt jobbig att hålla på med, men det visade sedan sig att han hade cancer i hjärnan så det var nog inte så konstigt...

Det står en Cardento avkomma, snäll som ett lamm, dock inte så rädd om sig.



Tycker det är intressant att på travet är stona minst lika viktiga som hingstarna, så är det inte på ridsidan.

2011-03-10 @ 14:50:08
URL: http://grassmonkey.blogg.se/
Postat av: jennie

jag har en granne som har tagit en avkomma på briar.De fick en hingst och nu e han ju såklart valack och ca 5 år gammal han e jätte svår riden och jätte opålitlig man kan inte ens gå in i hagen utan att ha sten koll på honom, annars kan han resa sig å ställa sig på bakbenen lika dant i ridningen är han jätte tuff minsta lilla han ser elr inte vill så resar han sig och försöker nästan slänga av personen de har försökt sälja honom i några år men har inte lyckats då han varit jätte elak och en riktigt svår häst att ha att göra med. verkligen nervig och vi ska nog inte ens tala om hur mycket han bits... han biter den som e med honom typ hela tiden. finns massor att säga. Du har iaf en super bra blogg (=

2011-03-15 @ 20:06:20
Postat av: filippa

min förra häst var efter D-day och var hur gullig och snäll som helt!

2011-03-21 @ 00:13:46
URL: http://filipppagould.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Jag har en valack efter D-day född 2002! Han har humör och en stor egen vilja, men verkligen inget ohanterbart! Jag har bara haft honom sen December 2010 och efter en liten test-vecka i januari så är han helt underbar :) Jag fick väldigt mycket kommentarer att det var idiotiskt att köpa en d-day häst men jag ångrar mig inte en sekund! :) Antingen har jag haft tur, eller så är han ett av få bra exemplar! Jag tror han haft en väldigt bra fd ägare som haft honom hela hans uppväxt innan jag köpte honom!

2011-03-23 @ 21:11:32
URL: http://fluffet.wordpress.com
Postat av: Tessla

Jag skulle inte vilja ha en häst efter Robin Z. Gillar inte typen på avkommor, som han lämnar. Har dock sett några avkommor där stoet är rent fullblod och där avkommorna varit av bättre typ. Många av de hästarna jag träffat efter Robin Z har haft rätt hårda psyken och de är dessutom inte speciellt smarta och lättlärda.

2011-03-24 @ 16:06:03
URL: http://tessla.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag har ett sto efter Landlord, hon är världens snällaste och mest lätthanterliga häst, hur lugn som helst! Men när det kommer till ridnigen är hon svår. Het och bestämd. Men en fantastiska hoppförmåga, och en otrolig kvickhet och spänst! När vi kommer överränns hoppar hon hus!

2011-04-05 @ 21:36:11
Postat av: Susanne

Kul med alla inlägg. Väldigt intressant. Robin Z är bra när avkommorna är ston, tvärtom med Cortez är min erfarenhet.

Pentagon ger ofta mycket tittighet tycker jag. Landlord-valackar gillar ibland att få av folk. Men bästa temperamentet någonsin ger irländska hingsten Cavalier Jump for Joy som är en blandning irish draft, holsteiner, fullblod. Helt supercoola, tuffa, arbetsglada, frambensteknik, lättlärda. Sitt upp, rid in, åk och tävla

Se min blogg för bilder..

2011-05-28 @ 01:40:23
URL: http://bluewarriorhorse.blogspot.com/
Postat av: emelie

har ett sto på 8år efter D-day.har fått höra mycket prat om hur elaka,knepiga,att dom inte går att hantera osv,och när man då säger att man har en avkomma efter han och att hon är hur mysig och kramgo som helt står dom bara och stirrar på en precis som om dom tänker men det kan inte vara sant hans avkommer ska va på det viset..Visst hon har nerver i sig och hon är en väldigt tuff och bestämd dam av sig allt ska vara på hennes sätt tror hon, och om det är någon hon inte gillar så visar hon det och om hon inte gillar den som sitter på henne gör hon allt för att få av den och hon kan va väldigt svår att rida om man inte känner henne och om man inte är van vid såna hästar,skulle ju aldrig sätta upp en oerfaren ryttare på henne,men mot mig är hon iaf hur snäll som helst, samarbetsvillig och min bästavän hon är helt underbar, och hon har 3 jätte fina gångarter och hon har ett bra temperament,väldig pigg men ändå inte så att hon bara rusar.tror hon kan komma väldigt långt inom dressyren,fast hon har en väldigt fin stam, men jag tycker att dom flesta drar alla D-day avkommer över en linje, visst det finns säker dom som stämmer in på allt prat men det finns även dom som inte gör det, jag är i allafall jätte nöjd med min flicka ångrar inget :)

2011-05-29 @ 23:49:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0