Stor häst/liten ryttare

Jag läste det här inlägget hos catago.blogg.se för ett tag sedan som jag tänkte spinna vidare på lite då jag tycker det är ett intressant ämne.
Jag anser att det är en vanesak att rida stora hästar. Alla kan rida en stor häst på ett korrekt sätt om man tränar på det. Ofta har ryttare som är vana att rida små hästar stora problem med att rida en stor häst och det är inte alls konstigt att förstå. Det är ofta lättare att rida en mindre häst, men det beror främst på hur grov hästen är. En häst på 160 kan kräva mer jobb att rida korrekt än en 170 häst.
Sedan så kan man ibland fascineras av hur olika ryttare tänker, för vissa verkar det inte vara några problem alls att rida en 180 häst när de är 160 själva medans andra väljer att sälja sin häst på 170 när de är 165 för att den är för stor. Malin Baryard sålde tex sin fina Irco sun för att han var för stor. Såhär sa hon då "- Med lite större och starkare ryttare kan Irco Sun ta medalj i OS nästa år. Så bra är han, men jag känner att vi inte kommer att nå dit" Då är Malin ändå 172 cm lång själv. Har ingen aning om hur hög Irco sun är men han var rätt maffig vill jag minnas. Givetvis är detta upp till var och en och man ska inte behålla en häst som man inte känner att man klarar av att rida men jag kan ändå inte hjälpa att tänka att det borde gå om man lade ner sin själ i det.

Vissa toppryttare ser jättesmå ut på sina hästar som tex Gerco Schröder, han ser inte så stor ut på Eurocommerce New Orleans.
Förr sas det att hästen skulle vara ca 10 cm lägre än ryttaren. Tänk vad lustigt egentligen för då skulle jag ridit ponny resten av livet.
Nuförtiden tänker man på ett helt annat sätt och för tex stora hästhandlare så är en optimal mankhöjd på en häst ca 168-170, alla ryttare är knappast 178-180 så vi har kommit en bra bit från det gamla tänket.
Jag tycker inte att det finns något som heter att ha en lagom stor häst, inte utseendemässigt iallafall. En ryttare kan se liten ut på sin häst och ändå rida den bättre än någon som är betydligt längre. Det är samspelet som avslöjar om häst & ryttare passar varandra.

Vad tycker ni? Håller ni med? När är en häst för stor?Vilken mankhöjd på häst föredrar ni

Kommentarer
Postat av: Lina - Team Hippoteket

SV: Ja den var jag ju med i :) minnet är inte så bra här :P uppenbarligen vann jag inte iaf, för då hade jag kommit ihåg det :P

2011-03-26 @ 13:42:39
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Maria o Pearl - Jumping For Life

jag föredrar de lite mindre hästarna. Tycker att det är mer häst i dom ;)

2011-03-26 @ 14:05:44
URL: http://jumpingforlife.blogg.se/
Postat av: Lina - Team Hippoteket

Jag har lite problem med för stora hästar när de blir tunga, eftersom jag får väldigt ont i mina axlar då och ena armen domnar av. Jag föredrar mindre hästar, helst ponnyer, men har ridit 185-hästar som hästskötare också. Är mycket en vanesak, men ändå känner jag mig mer "hemma" på ponnyryggen bara jag sätter mig i sadeln.

2011-03-26 @ 14:27:42
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: olivia

hur hög är orianda ? vad har du tävlat med henne ?

2011-03-26 @ 14:39:12
Postat av: Emma Elfstrand - hästblogg

oj, visste inte att malin var såpass lång. Har alltid trott att hon varit kort, typ 1.60 :)

2011-03-26 @ 14:42:04
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Moa

Jag har alltid hållt mig till mindre hästar, även islandshästar i många år men när jag rider "storhäst" så föredrar jag lite ädlare hästar på över 170.



Jag håller dock med, det finns inget "lagom", lagom är väl vad man trivs med :)

2011-03-26 @ 14:43:19
Postat av: Rebecka

min blir ju väldigt stor eftersom han är tungriden. Van att gå o hänga i graman...

Men det finns ju ponnyer som är minst lika tuffa o starka så det sitter inte i höjden utan i ridbarheten.

Jag tycker om stora hästar, det är mysigt o sen ser hindren mycket mindre ut o sprången känns knappt :)



Hur går det med bloppisen?

2011-03-26 @ 14:48:19
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Lamia / VINN BENLINDOR FRÅN KINGSLAND!

Jag trivdes bra uppe på Mumin/180 fast jag bara är 159 :) ändå är han grymt kraftig...

Gillar bäst hästar kring 165, känns lagom! Inte för små men ändå smidiga.

2011-03-26 @ 15:03:40
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Awi

Jag tycker inte att det är för mig nån skillnad. Jag har ridit mer ponnyn men jag tycker att stora hästar är lättare för de gör allting så stort :P Jag menar att du sitter lättare när de tar större steg än en ponny. Men som du sa så det som är det bästa är samspelet, om det är bra så klarar man sig lång.

Jätte fin blogg btw :)

2011-03-26 @ 15:07:26
Postat av: Annie Pettersson

bara man trivs med sin häst så får det väl vara vilken storlek som helst:)

2011-03-26 @ 15:09:09
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag trivs bäst på hästar runt 170 och att de är av lite smäckrare modell, är själv 171 cm lång=)

2011-03-26 @ 15:21:19
Postat av: Emelie

Runt 168cm, ganska lätt i typen föredrar jag!



Med sedan finns det givetvis undantag i både typ och mankhöjd :)

2011-03-26 @ 15:42:11
Postat av: frida

jag gillar inte fööör stora hästar, kan bero på att jag nyligen gått över till ridhäst från ponny också. Men min ridhäst är ca 162 och jag är ca 175 lång och jag tycker hon är alldeles lagom att rida.även fast hon inte är så stor är hon MYCKET HÄST att rida ihop. När jag valde att köpa en "så liten" häst var det många som tyckte jag borde ha en större.



Tycker inte det finns någon direkt gräns för när en häst är för stor utan det känner man själv som ryttare.

2011-03-26 @ 16:12:41
URL: http://kissemjau.blogg.se/
Postat av: sara

Sant! Och sen så beror det ju på hur hästen är att rida också, en del stora kraftiga hästar blir lätt tungridna vilket kräver mer av ryttaren (dock inte styrke-mässigt utan att man måste rida dem lätta och känsliga).



Jag är ca 164 och 170 passar mig perfekt! Men det ska vara mest ben och lite massa då jag gillar de lite nättare "sportmodell" typen av häst =)

2011-03-26 @ 16:48:57
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag tycker att det beror mer på hur välriden hästen är. En stor häst som går fram för skänkeln och är lydig är mkt lättare att rida än en liten segis :).

Jag har en liten nätt pigg på 159, och en grov bekväm sak på 167. Visst har det tagit lite mer tid att få den stora att bära sig själv och ta "fjäderlätta" hjälper. Men när han nu har formats efter hur jag vill så är han lika lätt som den lilla! Han tar lite längre tid att värma upp bara.

Sen att det känns tryggare att hoppa en stor häst håller jag inte med om... Av mina erfarenheter är det mer hur hästen tar tag i hindret och backar av själv som avgör hur lätt den känns att hoppa!

2011-03-26 @ 17:17:56
Postat av: Olivia

Malin väger i stort sett ingenting, så det kanske var för att hon vägde för lite och var för tunn som hon sålde hästen?



Jag har en c-ponny som är 134cm själv är jag 158cm, om jag hade fått välja hade jag önskat att hon var en maxad d-ponny. Men nu är hon liten c och det funkar det också, jag ser inte för stor ut då jag är ganska tunn och hon är ganska mycket häst att rida trots sin storlek. Hon känns som en d-ponny att rida.

2011-03-26 @ 17:40:42
URL: http://hoppryttaren.devote.se
Postat av: Jessica

En av mina favorithästar och som jag red allra bäst var 180 cm medan jag satt bedrövligt illa (lutade min framåt) på en häst som var runt 160 cm, och då är jag 170 cm. Fast som du säger det beror även mycket på hur grov hästen är men jag föredrar en stor häst mot en liten. :)

2011-03-26 @ 17:50:42
Postat av: Alex

jag trivs bäst på något nättare, högresta hästar med långa ben. gärna runt 1,70 ( som jag själv är ) för jag hatar att känna mig för lång som jag gjorde på min ponny mot slutet :)

2011-03-26 @ 18:03:17
URL: http://frokenhadin.blogspot.com
Postat av: Emily & Mikaela - RYTTARDUON

Mötte Gerco Schröder utanför Scandinavium i år och han var pytteliten! Säkert ett huvud kortare än mig (är 173) haha :) Och Malin är bara 162. Men jag håller med dig, hela tänket har blivit lite lustigt..

2011-03-26 @ 18:52:20
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: Nadja

Jag är 164, och vill helst inte hästar som är mindre än mig själv. De får gärna vara lite bredare, som Orianda :)

2011-03-26 @ 18:54:57
URL: http://nadjaeriksson.bloggplatsen.se
Postat av: Nettan Lindholm

Malin är inte 172 cm lång.. hon är verkligen jättekort och sen smal också.. kan verkligen inte vara mer än 160-165 cm eller nått. :p



Jag tycker att korta människor absolut kan rida stora bättre än långa i vilket fall. beror på om hästen är tungriden eller väldigt lättriden. Dock tycker jag inte att det är snyggt när det kommer in en liten kort ryttare på en stor maffig häst. det passar liksom inte ihop, likaväl att den för stor ryttare kommer in på en för liten ponny, även om det kanske är lite värre ;)

2011-03-26 @ 19:06:28
URL: http://nettanlindholms.blogspot.com
Postat av: Elvira Johansson

Jag tycker det ser bäst ut när hästen är antingen lika stor eller lite större än en själv.

Självklart beror det på hur hästen är i kroppen också, en maffig häst på 160 kan se större ut än en ädel på 170!

2011-03-26 @ 19:08:06
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: caroline

Ang Malins längd så fick hon frågan i en intervju hur lång hon är och då hade hon svarat 172, kanske vet hon inte själv hur lång hon är eller så har det blivit något fel. Hon är ju väldigt liten i kroppen och smal så det är svårt att se hur lång hon är. Dock är hon ju längre är Helena Lundbäck så hon kan inte vara 160 iallafall.

2011-03-26 @ 19:41:47
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Ingrid

När jag började leta storhäst skulle vi ha en runt 160 cm. Några månader senare är jag ägare till en häst på 180, som dessutom har lång rygg. Senaste tillskottet är även han 175+, själv är jag bara runt 163. Numera kommer jag på mig själv med att döma ut alla hästar under 170..

2011-03-26 @ 19:50:57
Postat av: sofia

Jag tror faktiskt Malin är så lång som hon säger, kolla bilder på Helena och henne så är ju Malin nästan ett huvud längre. Men det är nog som du säger att Malin är väldigt tunn och liten. Nog möjligt att hon kan upplevas mindre än hon är.

2011-03-26 @ 23:41:43
Postat av: Anneli Johansson

jag vill ha hästar som är 160-165 :)

för ja själv är bara 159 :)

2011-03-27 @ 09:23:57
URL: http://stallekekullen.blogg.se/
Postat av: Hannah

Jag är ca. 165 och på en maxad D-ponny som är ganska kraftig ser jag ganska liten ut.

Men på en D-ponny som är 143cm och som är liten och smal ser jag ut som om jag rider på B-ponny.Så det beror lite på vikten och längden tycker jag,men då man är 16 borde man ha gått över till storhäst.Men man borde faktiskt hålla sig till ponny så länge som det går tkr ja! ;/

2011-03-27 @ 13:27:53
URL: http://jumpingstar.blogg.se/
Postat av: Hannah

Jag är ca. 165 och på en maxad D-ponny som är ganska kraftig ser jag ganska liten ut.

Men på en D-ponny som är 143cm och som är liten och smal ser jag ut som om jag rider på B-ponny.Så det beror lite på vikten och längden tycker jag,men då man är 16 borde man ha gått över till storhäst.Men man borde faktiskt hålla sig till ponny så länge som det går tkr ja! ;/

2011-03-27 @ 13:29:20
URL: http://jumpingstar.blogg.se/
Postat av: vickan

jag är 158cm och har haft en häst på 163 och en på 170. vill aldrig mer köpa en stor häst för det är verkligen inte min typ. jag gillar mer smidiga och rörliga hästar som är kvicka och alerta. självklart finns det smidiga kvicka stora hästar men oftast försvinner det till stor del med så stora hästar. även om jag aldrig skulle välja häst enbart på hur de ser ut så tycker jag heller inte om hästar som ser stora och klumpiga ut. men alla är ju olika. en kompis som är 160 vill bara ha hästar runt 170, helst valack. jag gillar ston.

2011-03-27 @ 18:10:28
Postat av: marre

Jag har absolut ingen storlek jag föredrar. Det jag kollar på är hur hästen ser ut i kroppen, en häst kan ju vara 170 , ganska smäcker och kort i kroppen. Eller så kan den vara 170, jätte grov och lång i kroppen. Jag är 165 och har ett fullblod på 175 som jag inte alls har några problem att rida ihop. Sen har jag ett halvblod på 170 som är betydligt grövre i kroppen och som jag verkligen får kämpa med att rida ihop. och sen har jag ett till halvblod på 163 och med "normal" kroppsbyggnad som Så min uppfattning är att mankhöjden egentligen inte spelar någon roll, mycket beror på ridbarheten och kroppsbyggnaden :)

2011-03-27 @ 21:03:04
URL: http://clarquists.blogg.se/
Postat av: beatrice

Jag är en normalstor ryttare (tror jag) men har en häst som knappt är 160 i mankhöjd, dock ser han mindre ut vad han är. Tror att om man hittar en häst som man tror på och om man har tålamod att kämpa så kvittar nog storleken. Du skrev inlägget väldigt bra iaf :)

2011-03-27 @ 22:42:54
URL: http://beatriceks.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag själv är 163 och rider en varmblodig travre på 158. Känner att han passar mig perfekt! Men jag har även ridit större hästar men när de kommer upp i 175-180 så känns det lite maffigt måste jag säga. Dock tycker jag inte om att rida ponny heller men det har nog mer med deras "ponny.beteende" att göra ;)

2011-03-27 @ 23:41:58
URL: http://thehavremoppers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0