Svar

Fick en fråga av en läsare:

Fia om Fällningstider:
Hur funkar sadeln tycker du, nu när du haft den ett tag? Har också problem att hitta en sadel till min häst som puttar bak alla sadlar jag provat. Hon har lång rygg men rör bogbladen mycket bakåt vilket gör att det inte blir så mycket plats kvar...jämfört med Amerigo DJ tex?
Svar: Exakt samma problem hade jag. Prestige sadlarna är dessutom rätt långa så det blev ingen bra kombination. Orianda hade aldrig något problem med Arezzon men jag störde mig på att den åkte bakåt och har man en stor häst så vill man ju gärna "vara med" i hoppningen och inte sitta långt bak.
Sedan var det ett himla strul med omvärmningen av sadeln först värmde jag om den då den hade blivit för smal men sedan när jag hade värmt om den så blev den för vid. Allt enligt sadelutprovarens råd och hennes mått.
Jag gillade Amerigo DJ den gav bra stöd osv men jag kände att jag ville kolla upp ytterligare ett märke innan jag bestämde mig, så jag kollade upp Bruno Delgrange sadlarna och såg att de var rätt korta, en sadel ska se liten ut tycker jag. Jag visste att en BD sadel skulle passa eftersom sadlarna kan byggas om så mycket. Jag tycker min BD sadel är mindre hal än min Prestige och den ger bättre stöd. Nu har jag inte ridit i den mer än max 10 gånger men den har inte åkt bak när jag har klättrat i skogen osv, det gjorde min Prestige.




Kommentarer
Postat av: Evelina

Hej vilken fin blogg du har :) du råkar inte veta vart man kan hitta jw/charles owen hjälmarna billigt? Skulle vara snällt om du kunde svara i ett inlägg! Kram

2011-03-11 @ 17:01:19
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!

Vad har du för tum? Den ser otroligt skön ut

2011-03-11 @ 20:00:11
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Caroline

Sv; Gud va skönt att du inte känner av benet när du rider! Verkligen toppen! :) Du måste ha superbra "läkkött" hehe. Men det är klart att när man göra lite "konstiga" rörelser och så, att det känns då. Det kanske går över med tiden :). Har själv aldrig haft en sådan omfattande skada. Har bara brutit min tå när jag var liten haha.

2011-03-11 @ 21:11:50
URL: http://littleworldof.blogg.se/
Postat av: Fia

Tack för att du tar dig tid att svara. Det är ju alltid lätt att mäta ut en sadel till en häst genom att använda mätpunkter men det som är så svårt är ju att även om sadeln passar enligt teoretiska mätpunkter så kanske den sen inte passar ändå när man rider...

2011-03-11 @ 21:43:49
Postat av: sara

sv. Ja lite nervös, spänd, var hon nog allt! Ridhuset är 24x62. Det var lite onaturliga vägar. Blir lite lättare när hon blir lite kvickare och jag får ihop henne mer, hon har ju så stor galopp och är så långsam än =)

2011-03-12 @ 14:06:56
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!

SV: okej :) jag hade alltid stövlar när jag red förr, men det är ju lite onödigt att slita dem samt att mitt skadade ben inte kommer i stövlarna varje dag. blundstone såg jag i nordposts katalog. verkar bra

2011-03-12 @ 14:17:59
URL: http://sallberglina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0