Reflektion 3-års test.

Var som sagt och tittade lite på 3års testet i Kungsbacka idag. Det är alltid väldigt inspirerande att åka och titta på olika bedömningar. Blev lite förvånad hur dåligt vissa visade sina hästar, framförallt hur dåligt de hanterade löshoppningen. Om man har piskförare så är ju tanken att dessa ska hjälpa hästen men alltför många hade noll koll och istället stjälpte hästen, lite tråkigt att se. Många hästar verkade även vara dåligt förberedda och det var väldigt få som ens hoppade 130. Den häst som fick bäst poäng på hoppningen under tiden jag var där var en liten (159 cm) e: Camaro M.
Ska bli kul att visa Celeb nästa år.

Kommentarer
Postat av: frida

Visst är det inspirerade och jätteroligt att se alla unga hästar men jag tycker också att det ibland kan sättas lite väl höga krav på vissa. Jag menar, dom är bara 3 år och hoppa 130 är som 3 åring är ändå ganska maffigt.

2011-05-22 @ 21:15:35
URL: http://fvalkyria.blogg.se/
Postat av: Nadja

De kanske inte har hanterat sina hästar så mycket som de borde ha blivit, kanske lite slarv.

Eftersom att du ser det nu, kanske det ger dig extra energi till att kunna visa upp C snyggt nästa år? ;)

2011-05-22 @ 22:14:07
URL: http://nadjaeriksson.bloggplatsen.se
Postat av: Erika

Kul att se en massa unghästar!

Jag håller med Frida här ovan, om att det kan vara ganska maffigt för en liten 3-åring.

En försiktig häst, (som ju en bra hopphäst ska vara) överhoppar sig ju ofta, och ska den då hoppa 130 så blir det ett väldigt stort språng som hästen kan bli skrämd av.

Jag tycker att domaren=experten borde bedömma hästens språng och "hinderklokhet". Samt om den ser mogen ut för en större uppgift. Men inte att höga poaäng=hur högt den hoppar. En modig häst är också viktigt men jag tycker inte att en 3-åring bevisar sin modighet genom att hoppa högt. Alltså 130 har säkert alla hästar kapacitet till att ta sig över i slutändan ändå!

Själv tycker jag att dessa tester kan vara något intetsägande. Speciellt om man inte ser till att det är en unghäst, och vilka kvaliteer den har. Istället för att se till hur utbildad den har hunnit bli.

2011-05-23 @ 10:54:06
Postat av: Lina - Vinn conchos till ditt pannband från Kyro Riding Gear

Håller med om att många verkar vara oförberedda, vilket jaginte förstår då man borde vilja visa hästen från sin bästa sida.

2011-05-23 @ 11:49:42
URL: http://sallberglina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0