Vad är OK?

Det är ganska intressant tycker jag hur olika syn man kan ha på hästen som djur. Vissa tycks acceptera det mesta från sin häst medans andra verkar tycka att det är hästens jobb att alltid göra rätt.
Efter många år ihop med hästar så har iallafall jag lärt mig att man aldrig kan skylla på hästen. Självklart kan hästen ha en dålig dag, eller en häst som har mycket humör kan vara ojämn, ibland fungerar allt super och ibland inte. MEN hästen är fortfarande ett djur, ett djur som är fantastiskt att det ens låter oss sitta på dess rygg och utföra svåra rörelser i dressyr eller hoppa höga hinder.
Därför undrar jag när slutar hästen att vara ett djur?Vissa ryttare tycks bortse från detta ibland, som att bara för att hästen har lärt sig att hoppa 150 så får den aldrig stanna på ett hinder(om inte ryttaren har lagt den fel då). Meredith Michaels Beerbaum red sin Checkmate på någon inomhustävling och hästen stannar på ett hinder, hon spöar den, rider an mot hindret och han stannar igen, samma sak upprepar sig och hon får utgå. Själv tycker jag att det är fel att använda spö som bestraffning, det är endast en framåtdrivande hjälp, en förtydligande hjälp. Vill gärna höra era åsikter om detta.
Är detta OK enligt er?När slutar hästen att vara ett djur och att hoppa 150-160 blir dess "jobb" som den ska klara?

Kommentarer
Postat av: Anneli Johansson - Tävla om Kanon "kitt" från ryttargarden hos mig!!

beror väl på detta med spö. stannar hästen far att den är lat eller bara jävlig har man rätt som ryttare att lägga på söp 1 gång! tycker iaf jag.

stannar hästen för att man själv gör fel så är det helt fel.

2011-05-27 @ 11:35:02
URL: http://stallekekullen.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn conchos till ditt träns från Kyro Riding Gear

håller med dig. jag tycker de är märkligt hur snälla de stora djuren och hur mycket skit de faktiskt tar ändå! spöet är inget man ska använda, men det kan sklart vara nödvändigt till vissa hästar i situationer som kan bli farliga.

2011-05-27 @ 12:07:50
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Emily - RYTTARDUON

Man får aldrig glömma att hästen inte är mer än ett djur.

2011-05-27 @ 12:56:13
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: Klara Dahlstedt

Aldrig! Man ska alltid vara tacksam för vad hästen gör för en, det är inte en plikt den har utan det är ett förtroende man får.

2011-05-27 @ 13:11:02
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hästar stannar ju av en anledning. Lägger man hästen bra på hindret och den ändå stannar är det ju något som inte står rätt till. Den kanske inte tycker det är roligt att hoppa, eller så kanske den har ont. eller så rider inte ryttaren tillräckligt bra och hästen har lärt sig att stannar jag så får jag gå ut från banan.

2011-05-27 @ 14:49:25
Postat av: Karoline

Hela grejen är sjuk, de tjänar pengar på hästen och vad får den i gengäld... spö, bara för att den inte hoppade den gången!

Blir så ledsen när jag läser och ser sådant, skulle vilja se någon spöa en ryttare som lagt hästen fel på hindret!

2011-05-27 @ 15:20:39
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Cornelia

Helt underbart inlägg. Du är en av få som bloggar, och framlägger dina åsikter på ett trevligt sätt, och som dessutom har vettiga åsikter. Tack för en super blogg! Håller fullständigt med dig om detta!

2011-05-27 @ 17:04:59
URL: http://horseweekend.blogg.se/
Postat av: olivia

Även om hästen fuckar upp helt och hållet ska man som ryttare ändå kunna parera det. Tycker verkligen inte om när folk lägger till spöet som bestraffning, den ska bara vara framåtdrivande/aktiverande. Tycker det är så fel att slå en häst för att den stannat, då lär den ju inte hoppning är en så kul grej liksom.

2011-05-27 @ 17:34:35
URL: http://www.picad.com
Postat av: sarakarlsson

Jag har ju inte sett hur det såg ut, men jag anser att man använder spöt som en framåtdrivande hjälp ett förtydligande av skänkeln, och tycker inte att det är fel att att använda det på ett korekkt sätt om det behövs. man ska inte gå över gränsen och spöa den, det är mycket oprofisionellt!

2011-05-27 @ 18:12:00
URL: http://sarakarlsson91.blogspot.com
Postat av: Rebecka

jag har ett uselt humör o skulle absolut kunna spöa hästen vid stopp trort att jag vet att det beror på mig. Därför rider jag utan spö.

När det går dåligt i ridningen skrittar jag på lång tygel o analyserar vad jag kan tänkas göra för fel o för att få en omstart för att inte tappa humöret o bli arg på hästen.

2011-05-27 @ 20:18:37
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Rebecca ♥

Jag brukar tänka som så när det går dåligt och man blir ledsen eller frustrerad - att hade jag vart en duktigare ryttare hade det gått bättre och då hade jag rett ut det. Det är mig det hänger på.

2011-05-27 @ 23:26:01
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Malin

Finns dessutom studier som visar att om en häst skyggar för ngt, eller i detta fall vägrar, så ska man inte använda spö.

Då förstärker man bara upplevelsen för hästen att den är något otäckt med det hela.

2011-05-28 @ 01:20:08
URL: http://mightybouncer.blogg.se/
Postat av: Pernilla

jätte kul med dina åsiktsinlägg, och att du kan fram föra dom på bra sätt :)



Framför allt tycker jag det är fel att bli arg på sin häst på tävlingsplatsen, verkligen skämmigt!! har det inte gått bra är man helt enkelt inte tillräckligt förberedd, och det är ryttarens ansvar att träna hästen på rätt sätt för att nå dom mål ute på tävling.

Men däremot om hästen stannar en gång så lägger jag till spöt (beroende på situation & vilken häst jag sitter på såklart) men jag anser att jag och min häst gör det här tillsammans. jag ska inte behöva rida 100% hela tiden bara för att komma runt en bana? jag tycker att vi ska ge lika mycket, jag kan klanta mig mycket och det vet jag om, därför är det inte konstigt att det även kan bli fel för min häst ibland? det är väl inte mer än naturligt?



tycker inte man ska se spöt som en "sån himla stor grej" det kom till som ett hjälpmedel, spöt är ett extra drivmedel, och om hästen stannar och jag lägger till spöt så bestraffar jag den inte, jag tydliggör att det är frammåt/över vi ska och inte något annat.. hur vet en häst att det är fel om ryttaren klappar den på halsen, skrittar där ifrån lika lycklig och skyller på sig själv även fast hon/han inte har någon aning om vad hon/han gjorde för fel...? blir lite krångligt för hästen om den för beröm både för att hoppa och för att stanna? vi måste ju vara överens om att både två vill det här, att båda två brinner för hoppning? är det däremot en häst som inte VILL hoppa, ska den verkligen inte behöva det heller!



Det här med att "det är alltid ryttarens fel" nej det tycker inte jag man ska säga alla gånger. för det är inte alltid ryttarens fel..

Hästen är inget djur för mig som många säger, hästen är min bästa vän, jag tar hand om den som en liten bebis, vi gör allt för varandra... därför kämpar vi TILLSAMMANS där ute på tävlingarna!!



kanske lite rörigt formulerat.. men kul att läsa andras åsikter iaf!

2011-05-28 @ 14:47:32
URL: http://pernillakranghed.blogg.se/
Postat av: emelie

håller verkigen med dig, fast att hästen är ens bästavän så är dom fortfarande djur och det kommer dom alltid att vara. och det med spöt om hästen stannar tex. om det då inte är ens eget fel!!

så tycker jag själv att det är okej EN gång räcker för att visa hästen att den ska fram över men att lägga till spöt 100ggr som vissa gör då mår man bara dåligt typ vet inte hur jag ska förklara men tycke synd om dom hästarna som har dt sp,tycker dt är så tråkigt när man är på tävlingar och ser ryttarna "spöa" sina hästar gång på gång för att den stannar fast att man ser på långa vägar att det inte var hästens fel, eller dom som sitter & sliter å rycker sina hästar i munnen tycker det är så hemskt.. förstår inte helt riktigt vad dom ryttarna tänker med om jag ska vara ärlig.

man behandlar inte sin "bästavän så. tänk istället på hur mycket era hästar gör för er

2011-05-30 @ 00:31:37
Postat av: Olivia

Jag tycker att om hästen stannar en gång, då ska man inte göra något bara gå fram till hindret och låta hästen kolla på det. Om den stannar en andra gång tycker jag man kan morra till lite på den. Spöt använder jag bara när jag vill förstärka mina hjälper, jag brukar lägga det på bogen om jag vet att hästen funderar på att stanna på ett hinder. Men jag slår aldrig med det som bestraffning!

2011-05-31 @ 21:40:15
URL: http://hoppryttaren.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0