Bortskämd part 2

Jag skrev ett inlägg för länge sedan som handlade om pengar och ridsport, ni finner det HÄR
På senaste tiden har en del andra bloggar tagit upp detta ämne och det har väckt en del nya tankar hos mig så jag tänkte göra en slags fortsättning på mitt tidigare inlägg.
Ibland undrar jag varför många verkar ha fastnat vid tanken på att ryttare med "dyr" utrustning ser ner på andra med "billig" utrustning, självklart finns det säkert lite yngre ryttare eller bara allmänt osäkra personer som gör det men tvärtom då? Jag tycker det är väldigt mycket snack om ryttare med dyrare utrustning där är det minsann inte massa snälla ord utan då är det snobbigt, eller så tisslas det om VAR får hon pengar ifrån? Hur kan den och den ha råd?
Förmodligen är man bra på att prioritera eller att spara eller så är man född med silversked i mun. Oavsett vad spelar det någon roll? Huvudsaken är väl att man har rena, hela fräscha saker på hästen och behandlar den väl, sedan skiter jag fullständigt i om någon har ett träns som kostar 150 kr eller 2 500 kr.
Visst kan du till viss del köpa dig framgång genom att köpa en fin duktig häst men inte genom att köpa dyr utrustning...därför kan jag störa mig enormt mycket på kommentarer på andra bloggar som lyder: Det är mer pinsamt att det går dåligt på tävling om man har dyr utrustning än billig!varför skulle det vara det? Det kan väl gå dåligt för ALLA. Eller är det något slags på kvitto att man rider som Rolf-Göran Bengtsson bara för att man bär GPA hjälm och CWD prylar, är det ett slags statement?
Tjejen som rider med CWD förbygel kanske sparat ihop till den eller köpt sin GPA begagnad bara för att hon vill ha just de grejerna, vem vet?
Tyvärr tror jag att vissa blir väldigt påverkade av eliten alltså att om de bästa rider med det och det kanske jag får samma resultat? Njae tyvärr funkar det inte så. Sen om någon vill köpa RG schabrak och luva till sin travare om de så bara rider i skogen för att lyxa till det, låt dom då göra det det är väl inget fel med det, märkessaker är inte enbart till för tävlingsryttare.

Det måste vara väldigt jobbigt att vara småbarnsförälder i dagens läge, jag menar ungarna har ju stenkoll på modet och vill ha allt, det är ju inte för inte som det händer i butiker att de får utrustning för 35 000 kr på en och samma dag. När jag växte upp var det inte ALLS samma sak, utbudet var pyttelitet och Stübben var i princip det dyraste och lyxigaste du kunde hitta och man var glad för minsta lilla pryl. Kanske är det därför jag svävar på små rosa moln nu när det finns hur mycket fina saker som helst, det fanns inte ens bling när jag var liten det fanns inte ens lila utrustning haha stenåldern or what?
Face it, för vissa spelar det stor roll att ha viss utrustning medans vissa inte ens bryr sig och det är väl bra att alla är olika?


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag fått en del kommentarer ibland, anonyma självklart. Om att de tycker det är så sjukt fult att jag har "märkes" utrustning på min ridtravare. De tycker de ser förjävligt ut osv. Tar upp det i detta inlägg http://hastbloggeen.se/2010/october/enjoy.html#comment



Jag blev grymt irriterad för varför får man inte köpa vad man vill? Även om man har en billig häst? Och jag gör ju allt för att utvecklas och få henne till en sån bra ridhäst som möjligt och hoppas till slut att kunna tävla lokalt med henne. Hon har hoppat 1 m hemma men vi tävlar bara småtävlingar på 60 cm typ fortfarande för hon behöver mer tävlings rutin och ena galoppen behöver stärkas. Men endå får jag tydligen inte ha "dyra" saker för att hon är en billig travare även fast jag verkligen satsar att få henne till en sån bra ridhäst? Dock tycker jag att de som även bara rider i skogen får rida med ex scapa schabrak! skit samma liksom. det är ju BARA utrustning.

Sen är jag en som vill ha bra saker, kvalite, märker en enorm skillnad faktiskt på mina Veredus senskydd motför de jag har från hööks ex. Sen har jag ett litet intresse och tycker det är kul att spara o satsa på kvalite, sen om visa inte känner artt de vill de så spelar det ingen roll,oavsett vilken häst man har. Jag skulle ex vilja köpa en gpa hjälm sen för tycker min charles owen är så hiiimla varm på sommaren, men vågar inte tänka på hur alla kommer reagera då..

Sorry för lång kommentar!;)

2010-11-03 @ 19:23:30
URL: http://hastbloggeen.se
Postat av: Anonym

Du fick mig att tänka till , men det har jag gjort många gånger, om det verkligen är värt att ha alla märkesgrejer som jag har.Och nu här tänker jag att jag skulle kunna klara mig utan det, men när jag ser alla andra så vet jag att jag inte klarar mig utan det. Det känns som man måste , man är duktig då , när man har det.

2010-11-03 @ 19:26:45
Postat av: Klara

Jag tycker att man ska köpa det man vill ha. Tyvärr tror jag många köper märkesgrejer eller "innegrejer" just för att det blir någon typ av statushöjare. Sen är det ju ofta lite bättre kvalité på märkesgrejer, och det kan vara extra detaljer eller något annat som gör att man lättare fastnar för det. Jag köper det jag tycker är fint, har både billiga fleecetäcken från Hööks (som jag tycker är jättefina) och dyrare "märkesgrejer". :)

2010-11-03 @ 19:50:38
Postat av: Moa

Håller helt med dig Caroline.

Folk dömer för mycket åt båda hållen tyvärr :(



Jag själv är ingen märkes nörd för märkets skull, jag köper det jag gillar oavsett vad som är inne eller inte.

Dock gillar jag kvalitéts saker, och är lite pedantiskt, så det kan upplevas som snobbigt ibland.



Tex. jag köpte en Butet hoppsadel till min häst, trots att jag inte alls hade tänkt en dyr hoppsadel.

Men det var den som passade bäst och fanns tillgänglig då. Så det var den han fick.

Det hade ju inget med snobberi att göra, och efter att ha haft den nu ett tag så inser jag att även för mig är den ju underbar, så även om man inte exakt behöver den så är det ju inget fel med att ha den om både häst och jag gillar den.



Och när jag var yngre så spenderade jag alla mina pengar på träningar och hade aldrig råd med nåt "bara för att man vill ha det" lite unna sig sådär.

Men nu har jag lite pengar över ibland när man är vuxen och det är ju enbart för min egen skull, jag skiter i nån status liksom. Det är för min skull precis som en del tar en extra bulle nån dag eller köper ett par nya jeans.

Jag köper ett pannband eller schabrak :)



Jag tycker så länge man inte ser ner på andra är det inget fel att ha vad man nu vill ha. OCh bara för att man har det betyder ju heller inte att man är rik eller inte lägger pengar på träningen etc.



Som vanligt bra ämnen i din blogg!

2010-11-03 @ 20:35:34
Postat av: Lola

Mycket bra inlägg..

2010-11-03 @ 21:54:26
URL: http://lolaskager.blogg.se/
Postat av: Nina

Det är inget fenomen jag har märkt av. Alla har ju dessa märken idag känns det som. Att ha CWD eller liknande är liksom inget speciellt eftersom typ 90% av alla ryttare har det.

2010-11-03 @ 22:54:29
URL: http://smahundtassar.blogg.se/
Postat av: Bella

Ridmodet har verkligen förändrats. Precis som du upplevde det för många år sedan så var det även när jag växte upp med ridningen. Equiline var i princip nystartade och det finaste man kunde ha var Stübben eller hubertus i tränsväg:p annars var det mesta "märkeslöst" eller inte särskilt dyrt. Ridsporten har verkligen blivit himla dyr!

2010-11-03 @ 23:06:48
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Sara Wahlund- Unghästar/ Världscup häst.

Håller med dig till fullo! När jag var liten vet jag att mina krav när jag skulle tävla var att jag skulle ha en vit sadelgjord och ett vitt schabrak :) O sadeln ja den var min mammas gamla stubben, o när jag sen fick C-ponny och fick en 10 år gammal passiersadel i julklapp så var jag så otroligt glad för den fina sadeln ;)

Värre är de med julklapparna till ungarna nuförtiden..

2010-11-03 @ 23:54:43
URL: http://stallgrasma.blogg.se/
Postat av: Amanda

håller med dig till 100%! fick bl.a. inför falsterbo kommentarer om att det var pinsamt att jag var intresserad av att köpa en antarés hjälm och alessandro albanese eller J van D kavaj för att jag för tillfället red lokalt. sedan när hängde utrustning och klasser ihop? att folk har mage att hacka på en att man rider dåligt och dessutom att det är pinsamt att man har fin utrustning när man rider så kasst! vart är egentligen samhället påväg?

2010-11-04 @ 01:53:43
URL: http://showjumpingbyamanda.blogg.se/
Postat av: Amelie

Hej hej!

Måste bara fråga, bilden du har i detta inlägg. Från vilken ridsportbutik är det? Letar nämligen efter Pioneers crocodile stövlar i brunt som jag ser finns på bilden;) Tack på förhand, och tack för en bra blogg. Ser att du har din häst hos Matilda för tillfället.. Jag har köpt min älskade häst hos henne;) Bounty "Putte"...han brukar dyka upp på lite bilder hos henne ibland;) Mvh Amelie

2010-11-04 @ 08:01:21
URL: http://dressagerider.blogg.se/
Postat av: jessica gustafsson

tycker det är väldigt bra skrivit och jag håller med dej!

2010-11-04 @ 14:35:01
Postat av: Malin

Kommer i håg när Börjes fick in alla sina pastellfärgade schabrak och ALLA hade dom :) Eller när alla hade disneyfigurer på sina schabrak. Alltså, jag tror inte det är så stor skillnad mot nu och då. Hade det funnits alla rosa, blåa, gröna träns, benskydd, schabrak och alla dessa märken som finns nu så lättilgängligt när man själv var 11-13 år så hade man ju garanterat haft det! Men precis som du säger Caroline så var inte utbudet så stort och lättilgängligt som nu.

Man blir inte en bättre ryttare av dyra saker, men man blir inte en sämre ryttare heller!



Det här med att de som äger travare inte skulle få köpa märkessaker orkar jag knappt kommentera! Varför i hela fridens namn skulle man inte få köpa märkessaker då? Sånt gör mig arg!! Är väl upp till var och en, oavsett vilken häst man har!

Bra inlägg! :)

2010-11-05 @ 16:50:23
Postat av: Lina S

Bra inlägg! Jag tycker folk kan se ned på mig ibland för att jag har få finare saker, vilka jag då köpt på rea eller verkligen sparat till. Så trist! :( Jag har alltifrån Börjes till Kingsland och köper det jag gillar och har råd med samt det jag tycker har en kvalitet jag kan vara nöjd med.

2010-11-05 @ 22:57:24
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Madde

Bra text! :D

Själv har jag inte någon dyr utrustning, och ärligt talat bryr jag mig inte speciellt mycket. Det är såklart kul att ha lite extra fina saker på tävling och träning, men det är som du säger; sålänge det är helt och rent spelar det ingen roll vilket märke det är! :)

2010-11-06 @ 17:34:36
URL: http://maddeelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0